Hola, som les Perrakas en Ruta i us volem proposar un conjunt de passejos i excursions seguint un recorregut per França. Tot el que us indicarem, no deixa de ser el que vam decidir fer nosaltres, de manera que es pot canviar segons les vostres preferències.

Aprofitant uns dies de vacances vam decidir posar rumb a França, país conegut per ser molt “dogfriendly”. Al ser estiu vàrem decidir començar per les Landes Franceses per remullar-nos a les seves platges. I anar tornant direcció Catalunya per la zona més muntanyosa dels Pirineus Francesos i Catalans amb les seves temperatures baixes i agradables a ple agost.

Una de les coses que més ens va sorprendre va ser que als Parcs Nacionals dels Pirineus Francesos no està permesa la circulació dels gossos, encara que vagin lligats. Són molt estrictes i en cas que t’enxampin, podrien multar-te. Si és cert per això, que a les zones de platges no vam tenir cap problema. Moltes d’elles tenen serveis de dutxa, accés a aigua per beure i en algunes guinguetes tenen menjar per als nostres peluts. No dubteu en fer recerca d’aquestes platges si voleu anar sense suar cap gota de suor recorrent camins, perquè en el nostre cas, no vam trobar cap platja amb aquests serveis.

LES LANDES FRANCESES

De Biscarrosse a Navarrosse pel costat del canal

La nostra setmana de vacances va començar a les Landes Franceses. Vam decidir passar dues nits al Càmping Vert Bord’eau a plena zona boscosa de la regió de Nova Aquitània, el bosc de les Landes de Gascunya. No oblidarem les seves llargues carreteres enmig del bosc més gran d’Europa Occidental ocupant una superfície de més d’un milió d’hectàrees. És un bosc de pi marítim que ha estat creat per fins industrials i per aturar l’erosió.

El nostre primer dia vam anar direcció Biscarrosse, a 50 minuts en cotxe. Al centre hi ha un pàrquing al costat del camp de futbol, on vam aparcar i seguint les direccions de la via ciclista “C1” vam anar fins a la Rue Edouard Branley. Allà vam començar un camí de sorra que passa pel costat del canal i d’aquesta via ciclista. Són 6 km de passeig entre l’ombra i les vistes de les barquetes que baixen el canal.

A França hi ha moltes vies ciclistes i són bastant transitades per gent que fa ruta amb les seves bicis. Així i tot, la part del costat és molt ample per anar amb els nostres gossos deslligats sense problema. És un camí sense pèrdua i sense desnivells on al seu final, arribant a Navarrosse i al seu port, hem de girar a mà esquerra seguint el carrer “chemin de Navarrosse” fins a creuar un pont. Just després del pont hi ha un carrer a mà dreta, “la Rue de Sandre”, que et porta directa a un racó de la platja on remullar-te després de la caminada. Nosaltres vàrem tornar pel mateix lloc, no sense abans, prendre un gelat a la terrassa de l’hotel que hi ha al costat del pont.

La Dune du Pilat

El nostre segon dia el teníem dedicat a aquesta meravella natural, la Dune du Pilat, també coneguda com a Roca Blanca. És una enorme formació de sorra costanera, la duna més alta d’Europa amb uns 106 m. A dalt de la seva cresta et permet veure un infinit paisatge de bosc i amb tan sols fer un gir de 180° veure el blau total del Mar Cantàbric.

Per pujar, al llarg de la carretera que rodeja la duna hi ha infinites zones on aparcar i començar a fer fila cap a dalt. Una pujada vertical i costosa que no deixa indiferent a ningú. Per a aquells i aquelles que dubteu de les vostres limitacions, hi ha unes escales en un dels seus extrems on se situa el pàrquing Dune du Pilat i diversos restaurants.

És una atracció turística que segons les dates està més o menys transitada. Nosaltres podem dir que tot i visitar-ho a ple agost no vam tenir problemes en tenir les gosses deslligades i, a més a més, no hi havia gaire gent. No oblideu que després de pujar la Duna, si la baixeu per l’altra banda de la cresta, us espera una llarga platja amb poca gent on poder dinar i recuperar les forces que tornareu a necessitar per arribar fins al cotxe a l’hora de tornar.

Els següents dies els varem passar al càmping del Lac de Vassivière, a Auphelle. Un espectacular càmping, amb platja privada, al llac on permeten l’entrada de gossos. Nosaltres les portàvem lligades a les hores on hi havia molta gent. Però de cara a la tarda, quan es buidava, les deixàvem lliures i les fèiem córrer aprofitant que ens trobàvem amb altres gossos. És un càmping més nou que l’anterior, sobretot els seus banys i les seves instal·lacions.

La primera excursió que vam fer va ser una part de la volta al llac, per deixar de banda el cotxe, almenys durant un dia.

El camí que vam seguir comença a la part dreta del càmping on hi ha una zona d’embarcadors i parcel·les amb mobile homes. Està indicat en tot moment i vas rodejant el llac sense dificultats durant uns 6 km fins a arribar al pont que et porta a l’illa que hi ha al mig del llac de Vassiviere. Al mig de l’illa hi trobem el Centre Internacional d’art i de paisatges de Vassivière. Al voltant de l’illa trobem nombroses cales on pots parar i menjar el que portis. Quan hi vam anar vam veure que a moltes hi havia gent practicant nudisme, informació que pot ser d’interès per a tots aquells i aquelles que el practiquin.

Cascade des Jarrauds

La següent sortida que vam fer va ser a la cascade des Jarrauds. Del càmping al pàrquing des d’on iniciarem el passeig hi ha 20 minuts. Una carretera que va recorrent pobles típicament francesos, alguns de més cuidats que d’altres. Des del pàrquing hi ha les indicacions que et porten en menys de 10 minuts a la zona de la cascada. És un passeig entremig del bosc humit amb el so del riu just al costat, hi ha unes escales que et porten a una infraestructura de fusta per on passar. La Cascada Jarrauds es va utilitzar com experiment en la transmissió d’electricitat a finals del segle XIX.

Com que va ser un passeig que ens va semblar massa curt i fàcil per a fer durar tot un matí, vam decidir anar amb el cotxe a l’altra banda del càmping. Vam sortir a una petita zona de sorra que hi ha a mà esquerra de la carretera D3A4, a l’encreuament entre aquesta i la carretera que porta a Chassagnas. Vam travessar la carretera per seguir l’itinerari de 6 km pel camí de marques grogues que s’endinsava a la part més costera. Aquest recorregut, amb més desnivell, també passa entremig del bosc i per la masia Chassagnas. A la part més alta del recorregut s’arriba a un prat amb vistes maquíssimes de tot el llac i el voltant. Per tornar es fa per una pista de sorra que et porta de manera circular a l’encreuament on hem deixat el cotxe. Està totalment indicat amb marques grogues.

PIRINEUS FRANCESOS – Esterre

Ja posem camí de tornada cap a Catalunya parant a gaudir uns dies d’una part dels Pirineus francesos. Ens trobem al càmping le Bergons situat a Esterre, un poble molt petit a prop de Tourmalet, Luz Ardiden i Gavarnie i altres zones d’interès d’alta muntanya. És un càmping petit amb 74 parcel·les que es troba al costat de la carretera i del riu.

Cirque de Gavarnie

El primer dia vam decidir anar rumb al Circ de Gavarnie. Forma part del massís de Mont Perdut i va ser declarat el 1997 Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. És una de les cascades més altes d’Europa amb més de 400 m de caiguda vertical. En aquesta excursió heu de tenir molt en compte que com ens trobem al Parc Nacional dels Pirineus Francesos, els gossos tenen limitat l’accés, us ho expliquem a continuació.

A 30 minuts del càmping trobem el poble de Gavarnie des d’on iniciar l’excursió. Aquí sí que vam començar a veure que les aglomeracions turístiques es notaven més i per tant, les arribades als llocs eren més lentes per les cues que havíem de fer, així que us recomanem anar-hi d’hora. El mateix poble és qui té treballadors organitzant, en uns prats, les zones d’aparcament (4 euros tot el dia). Al poble hi ha un punt d’informació on amb un mapa us podran aclarir perfectament les zones amb accés i les que no amb el teu gos.

Nosaltres vam decidir anar a la cascada de Gavernie pel camí paral·lel al que es fa normalment. És un camí que enfila per darrere de l’Església del poble, direcció la cabanya de Pouey de Aspe. Un cop arribes a dalt hi ha un camí a mà esquerra amb un baix-puja per la muntanya que et porta a la pista àmplia i de pedres que fa normalment la gent per arribar fins a l’hotel de Gavernie.

A partir d’aquest hotel els gossos ja no poden passar i, per tant, no es pot arribar amb ells fins als peus de la cascada.

Nosaltres vam optar per quedar-nos veient la cascada des de l’hotel, que també s’aprecia molt bé. Hi ha gent que deixa els gossos a fora de l’hotel i van fins a la cascada, o bé, si són dues o més persones s’alternen per anar uns i després els altres.

És una excursió de 13 km amb 450 m de desnivell aproximadament. El camí principal està ple de gent i és una pista gran amb pedres que tot i la bellesa de passar per un paisatge i uns prats que no deixen indiferent a ningú, es pot fer pesada. Nosaltres per això vam preferir anar pel caminet de l’església que a part d’haver-hi molta menys gent, és un sender més entretingut i quan arribes a dalt, et permet veure una panoràmica impressionant del massís.

La tornada de l’hotel al poble sí que vam seguir la pista per fer menys volta i així fer el camí de manera circular. Al poble, hi ha molts restaurants, bars i súpers oberts pendents de la tornada de la gent. Així com “track foods” amb crepès i menjar per endur.

Pic du Midi de Bigorre

Després de prendre’ns un dia de relaxació pel poble i el riu, vam decidir tornar a agafar forces per anar a fer el Pic du Midi i veure l’Observatori astronòmic que corona el pic. Sortint del càmping a mà dreta s’ha de seguir la carretera durant una hora fins a enfilar al famós coll de Tourmalet. Una carretera molt famosa entre els ciclistes, ja que és un port mític del Tour de França.

El Pic de Midi de Bigorra es troba a 2.868 m, una excursió difícil més per l’exigència física que per la part tècnica. Tindrem 747 m de desnivell en 7 km. Per aquells i aquelles que no vulgueu fer l’excursió hi ha un telefèric que també et porta fins al pic. Aquest telefèric surt des de la Mongie.

Coll de Tourmalet

Iniciem l’excursió al camí que hi ha a mà esquerra de la tenda de souvenirs del coll de Tourmalet. És una pista ampla sense pèrdua que en tot moment va enfilant a poc a poc.  Al km 3 arribem al Lac d’Ocet. Aquest queda per sota del camí i a l’esquerra hi ha un caminet que es veu com baixa fins al llac.

Nosaltres personalment vam decidir no baixar-hi i seguir recte perquè sabíem que era el punt on començava el tram més difícil i volíem guardar forces. Un cop passat el lac d’Ocet el camí comença a pujar cada cop més notant-se el desnivell i fent-se més pesat. Ja al tram final, l’últim quilòmetre es fa dur pel desnivell i perquè camines per un camí estret de pedretes que et fa estar concentrat i atent per no trepitjar malament i relliscar.

Hem de dir que nosaltres tenim cert vertigen però vam poder fer-ho sense patir gaire. Tot i això, vam veure gent que aquest últim quilòmetre se’ls hi resistia i preferien quedar-se a quasi tocar el pic sense arribar a dalt.

Com a curiositat destacarem que quan s’arriba a aquest punt, és comú trobar-se llames

Els animals campen lliures entre els excursionistes mentre s’alimenten de l’herba.

Un cop a dalt trobem una construcció metàl·lica que et permet veure les impressionants vistes i servir-te aigua d’una font. També hi ha un bar que només es pot accedir si puges en telefèric, als excursionistes no està permesa l’entrada a la zona del telefèric. Les dues zones queden separades per una valla.

La tornada es fa pel mateix camí. Ja al pàrquing haurem fet un total de 14 km en unes quatre hores i mitja, més el temps que cadascú decideix-hi quedar-se al pic recuperant forces.

L’endemà, vam visitar pobles del voltant sense rumb fix parant a descansar a petits prats i zones que es troben al voltant del riu. Un últim dia de descans abans de trepitjar terres catalanes, mentre ens acomiadàvem interiorment d’aquells dies replens de paisatges i experiències úniques.

Text i fotos: Perrakas en Ruta. Si voleu fer qualsevol consulta, podeu contactar amb elles al seu compte d’Instagram: https://www.instagram.com/perrakasenruta/.

Dog & Family no es fa responsable de l'exactitud del text o rutes aquí compartides.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search